Ugrás a fő tartalomra

Keskeny út

Az ember a kapcsolataiban találja meg legnehezebben a keskeny utat. Beleszületik egy hierarchikus társadalmi létbe, és ez elfedi előle a kapcsolatok igazi, krisztusi lényegét.
A hierarchiában az egyén vagy alá-, vagy fölérendelt személyként jelenik meg, s a természettől fogva egyenrangú, egyenjogú kapcsolatokban is eszerint viselkedik.

Van, aki a saját integritásának megőrzését, védelmét úgy véli megvalósítani, hogy minden kapcsolatában, minden helyzetben uralomra, győzelemre törekszik, minden beavatkozást, kompromisszumot elutasít belül. Ez vérmérséklettől függően vagy állandó harcra, önérvényesítésre, vagy pedig a szelídség látszatát őrző elzárkózásra indítja. Mivel ez a győzelem gyakran nem sikerül, minden ilyen helyzetet kudarcként él meg, és szenved, dühös és bűnbakokat keres.
A másik típus az engedelmességet és alázatosságot mindenek fölötti erényként követő ember, aki mindenfajta konfliktust, kiállást, állásfoglalást elutasít a maga részéről, tudatos erkölcsi megfontolásból. A mindennapokban azonban ez is gyakran kudarcra van ítélve, mivel olyan helyzetekbe kerülünk, ahol a hallgatás – gyávaság, az alázat – meghunyászkodás az erő előtt, az önérvényesítés elutasítása pedig érdekeink és értékeink feladását, elárulását eredményezi.

Mindkét szélső típus letér a keskeny útról, és mindegy, hogy tudva, vagy öntudatlanul teszi ezt. Mert mindkettő – ha nem is mondja ki, nem fogalmazza meg – önmagát helyezi a középpontba, önmagát tekinti az út céljának. Egyik győzni akar itt és most, másik jutalmat remél a végén.
Meggyőződésem, hogy mindkét magatartás gyökere a velünk született édeni Bűn továbbműködésében rejlik: a Jót és Rosszat azonosítja a Nekem, illetve Nekem rossz értékítéletével.
Az Útról való letérés csak akkor veszélyes, ha elhatározott, követendő elv miatt történik. A kísértés, a csábítás mindannyiunkat megtalál, és előtörhet bennünk ilyenkor az emberi természet: a mindenáron győzniakarás, vagy épp a fáradt, gyáva visszahúzódás. Jézus figyel ránk, és ilyenkor beavatkozik, segít. Ám ha az ember elvet, ideológiát gyárt a megtévedéséhez, akkor az már nem botlás, hanem döntés, és ennek szabadságát Ő tudomásul veszi. Ám a következményeket meg nekünk kell tudomásul venni.

A kapcsolatokban a kulcsfogalom, a keskeny út – az alkalmazkodás. És ehhez azt kell megtanulni, hogy ez nem azonos sem az engedelmességgel, sem pedig annak elvárásával, megkövetelésével. Hogy kell-e követelnünk, vitatkoznunk, állást foglalnunk; hogy kell-e engedelmeskednünk, alárendelnünk magunkat a másiknak – ezt mindig az adott helyzet szerint, gondolkodva kell eldöntenünk. És semmiképpen sem a hierarchiában elfoglalt pozíciók szerint.
Mert az alkalmazkodás kölcsönösséget feltételez. Együttműködést az élhető élet érdekében.
És ez tanulható, csak már kisgyermekkorban el kell kezdeni a gyakorlást.
(2017. aug. 13.)






Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Nagymama emlékére

Vasárnap meghalt Nagymama. Gyermekeinknek csak egyszerűen "dédi". Elaludt, úgy ment át abba az országba, ahol nincs többé könny és gyász, fájdalom, vagy jajkiáltás. Ilyenkor számtalan okos dolgot szoktak mondani, visszaemlékeznek az életútra, amit itt a Földön bejárt. De 95 évet bejárni sem egyszerű! Mindebből pedig mit is láthatunk mi gyerekek? Néhány együtt töltött év, roppant kevés, mégis elég a példa okán! Hogy mi fémjelzi leginkább az ember életét nehéz megmondani. De ő képes volt az életét a családjának szentelni, hűséges társul szegődni férje mellé. Kálmán bácsi1935-ben a Balaton mellett nyaralva ismerte meg Kádár Lajos nagykanizsai lelkész Erzsébet leányát, dédit, akit 1937 augusztusában vett feleségül Pesten, a Kálvin téri templomban. Egész életében, munkájában segítője és támasza volt, ő mindketten pedagógusként mentek nyugdíjba. Négy leányt neveltek fel, akik a matematika és a vegyészet területén szereztek diplomát. Ennyi a száraz tények talaján. De az arc derűje,

Túrmezei Erzsébet: Ámon, az ács

Számomra az egyik legkedvesebb húsvéti vers Ámon az ács címmel Túrmezei Erzsébet verse. Megkísérlem úgy interpretálni számotokra, hogy érthető legyen. Gondolkozzunk el együtt rajta, hiszen azt a keresztet, ami durva és nehéz én is ácsoltam, nekem is készült. Keresési eredmények Internetes találatok Túrmezei Erzsébet: Ámon, az ács Két szálfát hoztak Ámon udvarára és szólt a főpap: „Ámon, jól figyelj: Kereszt legyen. Ne félj! Meglesz az ára. Durva, nehéz… Ne faragj rajt' sokat. Sürgős.” És Ámon munkához fogott. Fejszecsapások hullottak a fára. Akkor hajnalodott. Felkelt az asszony is, a gyermek is. „Édesapám, milyen két furcsa fa. Mi lesz belőle?” „Eriggy Salomé, ne is kérdezd!”– döbben föl az apa Kis Salomé vidáman elszalad. Milyen erős a nemrég béna láb! De jó is volt Jézushoz vinni őt, követve szívük halk sugallatát. Csodálatos volt az a pillanat! Ámon dolgozik. Készül a kereszt. Nehéz a szíve. Ki is hordja majd? Valami gyilkos, lator, lázadó ny

Ábrahám alkuja

Talán sokak előtt ismert a történet, hogy miután Ábrahám megtudja, hogy Sodoma városa ítélet előtt áll, megkísérel Istennel beszélni (Mózes I. 18:16-). Ez nem egy szokványos arab vagy zsidó alku, ahol a két fél kölcsönösen enged, majd pedig megállnak a számukra kedvező árnál. Ugyanis egy irányba haladnak mindketten. Ábrahámot magát is meglepheti, hogy a haragvó, mindenható Úr milyen könnyedén enged a beszélgetésükben. Ez csak egyféleképpen lehet, ha Isten mindenféle módon meg akarja menteni az ott élő embereket. Azokat, akik szinte kérkednek is bűneikkel, "bátran" vállalják másságukat, nincs előttük értéke a családi közösségnek, megtesznek mindent a pénzért, amáért, nem éreznek lelkiismeret furdalást, ha ölniük kell. Persze ez kissé általános, és mi ugye nem is vagyunk ilyenek. Azok biztos megérdemelték a sorsukat. De Isten sem azokról, sem pedig rólunk nem így gondolkodik. Tíz igaz emberért is megkönyörül a városon. És ekkor Ábrahám abba hagyja z alkudozást, hiszen mégiscsak